O futuro dos traballadores na guerra comercial global

Gerard Di Trolio - 31 Out 2024

Neste mundo posfordista, o poder asociativo —a forza dos sindicatos cunha afiliación masiva e unha gran solidariedade— substituiría o poder estrutural que os traballadores tiñan outrora, alterando as cadeas de montaxe. Mais, a diferenza do século XX, hoxe non hai unha única industria dominante, como a automotriz ou a téxtil

 A guerra comercial entre os Estados Unidos e China, que comezou en xaneiro de 2018 baixo o goberno de Donald Trump coa imposición de aranceis aos produtos chineses, está a quentarse de novo e está a involucrar a máis países na contenda. Estreitamente relacionada con estas tensións comerciais están as políticas industriais en pugna entre as dúas maiores economías do mundo.

 Esta situación xera importantes desafíos para os movementos obreiros de todo o mundo. Os aranceis non só serven para protexer os postos de traballo, senón que tamén poden dar lugar a perdas de postos de traballo. A política industrial, utilizada polos Estados-nación para crear postos de traballo e ascender na cadea de valor global, tamén pode estar impulsada pola competencia entre grandes potencias e as preocupacións de seguridade nacional. Nestas circunstancias, os intereses dos traballadores corren o risco de quedar relegados ou ser absorbidos polo complexo militar-industrial baixo o disfrace da política industrial.

 Coa presión adicional do cambio climático, os movementos laborais de todo o mundo están nunha encrucillada. Os traballadores de todo o mundo vense sacudidos polas demandas contrapostas da política industrial, as guerras comerciais e a necesidade premente de estratexias de produción que teñan en conta o clima.

Clima e competencia

 A primeiros deste ano, despois de que a administración Biden anunciase aranceis do 100 por cento aos vehículos eléctricos (VE) fabricados en China, Canadá seguiu rapidamente o seu exemplo. A Unión Europea tamén se sumou, aínda que os seus aranceis as VE chineses están fixados no 45 por cento. En resposta, China impuxo aranceis ao brandy da UE e iniciou unha investigación antidumping sobre o aceite de colza canadense. Aínda que estas medidas de represalia non son proporcionais, os aranceis chineses poderían aumentar significativamente se Trump regresa á Casa Branca. Trump, pola súa banda, estivo falando da posibilidade de aranceis de represalia á India, o que subliña a facilidade coa que este tipo de retórica pode descontrolarse.

 Unha historia pouco difundida no hemisferio norte é o crecente número de países en desenvolvemento que impoñen aranceis ou investigan a China por dumping. Isto inclúe a outros membros do BRICS como Suráfrica e A India. Varios países latinoamericanos tamén impuxeron aranceis ao aceiro chinés. Até o de agora, Beijing non viu estes aranceis no hemisferio sur como unha ameaza importante. De feito, China seguiu ampliando o número de países africanos que cualifican para o acceso libre de aranceis ao seu mercado. Despois de que Turquía impuxese aranceis do 40 por cento aos vehículos eléctricos en marzo, o fabricante chinés de vehículos eléctricos BYD rapidamente chegou a un acordo para construír unha planta alí.

 A recente activación da Zona de Libre Comercio Continental Africana é un incentivo máis para o investimento chinés en África, creando oportunidades para mellorar a eficiencia da cadea de subministración e abrir novos mercados. Estes investimentos tamén poderían servir como bases potenciais para que as empresas chinesas “eludan aranceis” cara aos mercados occidentais. Para China, non todo o proteccionismo é igual, e os aranceis de Occidente provocan unha ameaza moito maior.

 Aínda que o investimento chinés no Sur Global pode crear novas oportunidades para a clase traballadora, a actual guerra comercial podería desacelerar a transición cara á enerxía limpa ao encarecer a enerxía solar e eólica, o que podería desestabilizar as economías fráxiles.

 Os sindicatos dos Estados Unidos e doutras partes de Occidente opuxéronse historicamente a unha integración máis profunda de China nas estruturas do comercio global. En 2022, cando Joe Biden considerou levantar os aranceis a China para combater a inflación, os sindicatos estadounidenses opuxéronse á medida, alegando preocupacións de seguridade nacional. Os aranceis de Biden aos vehículos eléctricos chineses tamén obtiveron un amplo apoio dos traballadores. Alén da fronteira, os sindicatos canadenses apoiaron medidas similares do seu goberno. Con todo, os aranceis de Trump ofrecen unha advertencia: aínda que contaron co apoio dos sindicatos, poden custar até 245.000 empregos estadounidenses debido á redución do comercio. A pesar destas medidas, os despedimentos no sector siderúrxico continuaron, o que revela que os aranceis non son unha panacea para a diminución dos empregos industriais e, de feito, poden reflectir intereses sindicais sectoriais por riba de preocupacións de clase máis amplas.

 Estes acontecementos non só contribúen á incerteza económica, senón tamén a unha crecente sensación de que o mundo está a entrar nunha nova Guerra Fría entre China e os Estados Unidos. Institucións como o Banco Mundial advirten que esta nova onda de proteccionismo está “desacelerando o crecemento e afianzando a pobreza”, pero os datos mostran que as exportacións chinesas aos Estados Unidos e a UE, así como as importacións procedentes destes países, en realidade están a aumentar.

Funcionará a política industrial?

 Un dos factores chave que os movementos laborais deben abordar nesta guerra comercial é o papel da política industrial. JW Mason sostén de maneira convincente que a política industrial, especialmente baixo Biden, é inseparábel da súa axenda nacionalista e as súas preocupacións de seguridade. Adam Tooze chega a afirmar que “a Bidennomics é MAGA para xente pensante”.

 Hai certa ironía na viraxe dos demócratas cara á política industrial. Desde os anos 1980, para moitos liberais, os empregos industriais evocaban visións de homes brancos de mediana idade, a pesar da crecente diversidade de traballadores no sector. Durante moito tempo, tamén se prestou pouca atención ás consecuencias da desindustrialización nas comunidades afroamericanas. En cambio, como sinala Adolph Reed Jr., o foco desprazouse ao discurso das “clases baixas”, enmarcando o problema como un dos “verdadeiramente desfavorecidos”.

 A pesar da postura identitaria dos demócratas, fixeron pouco polo 80 por cento da forza laboral estadounidense que traballa no sector de servizos, que é diverso en termos raciais e de xénero. Non se fala da Lei de Protección do Dereito a Organizarse (PROL, polas súas siglas en inglés) nin de reformas significativas da lexislación laboral , que poderían ofrecer ás traballadores proteccións que os aranceis non poden ofrecer. Vistas desde esta perspectiva, as políticas de Biden parecen estar cada vez máis orientadas a manter o dominio estadounidense que a “reconstruír a clase media”.

 Máis aló das cuestións de nacionalismo e proteccionismo, hai serias dúbidas sobre se a política industrial no Norte global, especialmente en relación coa descarbonización, funcionará.

 Vivek Chibber subliña que, para que a política industrial sexa eficaz, debe ser capaz de disciplinar eficazmente o capital, garantindo que os subsidios se utilicen adecuadamente e que as empresas sigan sendo competitivas. As políticas recentes na UE e os Estados Unidos foron inconsistentes nesta fronte. Demócratas como Pramila Jayapal e Elizabeth Warren estiveron facendo soar as alarmas sobre a influencia de Wall Street na Lei CHIPS, cuestionando quen recibe o financiamento e o impacto das recompras de accións. Isto faise eco do concepto de Daniela Gabor de “derisking”, que describe como as recentes políticas industriais destinadas á descarbonización no Norte Global adoitan protexer o capital privado mentres carecen de suficientes mecanismos disciplinarios. James Galbraith engade que o neoliberalismo baleirou a capacidade de moitos estados para desenvolver políticas industriais de maneira efectiva. Comparadas con Occidente, as vantaxes de China son obvias e non se poden atribuír simplemente a “prácticas desleais”. O dominio de China en enerxía solar é un excelente exemplo.

 Esta situación pon os sindicatos nun apuro, e os traballadores non están unidos nesta cuestión. Non sorprende que o sindicato United Auto Workers apoie con forza a campaña de Kamala Harris. Aínda que o sindicato claramente quere evitar os aspectos máis regresivos dunha posíbel segunda administración de Trump, tamén ten un interese persoal en manter viva a Bidenomics (aínda que non se sabe se Harris seguirá con ese enfoque).

 Isto pódese contrastar cos Teamsters, un sindicato que representa os traballadores do transporte, a entrega de paquetes, os almacéns e moitos outros sectores da loxística e os servizos. Aínda que moitos dos membros de base dos Teamsters apoian a Trump, tamén existe unha lóxica estratéxica para enfrontar os republicanos e os demócratas. Aínda que non faltan razóns polas que ser amábel cos republicanos é un erro para os traballadores, os Teamsters dependen menos da política industrial apoiada polos demócratas, o que lles dá máis flexibilidade para navegar polo panorama político.

Poder asociativo

 Non hai respostas doadas á hora de esbozar unha visión a longo prazo para o sector laboral. O simple escepticismo sobre aspectos da Bidenomics, a política industrial e o proteccionismo só serve até certo punto. As posicións do movemento obreiro sobre estas cuestións terán consecuencias inmediatas e duradeiras, e o destino dos traballadores industriais está en xogo. Ignoralas corre o risco de empurralos cara á dereita nun momento en que o apoio dos traballadores do sector enerxético é esencial para descarbonizar a rede eléctrica.

 Os traballadores da industria manufactureira formulan un problema aínda máis espiñento. Existe un debate en curso sobre se a produción de vehículos eléctricos creará máis postos de traballo, aínda que actualmente gaña o argumento de que aumentará o emprego. Con todo, os factores de longo prazo poderían limitar o crecemento do emprego en sectores como os vehículos eléctricos. Ningunha das políticas que promoven a produción de vehículos eléctricos no Norte Global protexe contra a automatización e, se estes traballadores non están sindicados, poden enfrontarse a unha intensificación do traballo que manteña baixas as cifras de emprego.

 En décadas anteriores, tanto a automatización como a intensificación foron causas frecuentemente ignoradas da perda de empregos no sector manufactureiro, que con frecuencia se atribúen ao comercio, especialmente con China. Ademais, un impulso serio cara á descarbonización probabelmente requiriría unha importante expansión do transporte público, o que reduciría a demanda de vehículos eléctricos persoais.

 Nestas circunstancias, pode resultar necesario pensar nunha transición xusta que vaia máis aló dos sectores dos combustibles fósiles. Con todo, se se constrúen cadeas de subministración de vehículos eléctricos e baterías, é necesario organizalas . Evitar estas cuestións agora só alimenta a reacción contra todas as iniciativas verdes. Debemos enfrontar o feito de que a esquerda puxo as súas esperanzas en políticas industriais vinculadas á competencia entre grandes potencias, que poden non ser capaces de proporcionar empregos a longo prazo.

 Aínda existen numerosas oportunidades para crear empregos mediante a capacitación de traballadores para instalar enerxía limpa, modernizar edificios e abordar os déficits de infraestrutura. Con todo, a pregunta segue sendo: como será o movemento obreiro do futuro? Parte del xa está a tomar forma, aínda que lentamente. En 2003, a influente obra de Beverly J. Silver, Forces of Labor: Workers' Movements and Globalization Since 1870, ofrecía unha análise profética dos desafíos que enfronta o movemento obreiro no século XXI. Silver examinou a recolocación de empregos no sector automotriz do Norte Global ao Sur Global, o que levou ao xurdimento de novas clases traballadoras, a miúdo militantes, no Sur Global. Predixo con precisión o crecente malestar obreiro en China, a medida que se convertía no novo taller do mundo. Tamén anticipou que os movementos obreiros en países onde a industria manufactureira estaba en declive se reconstituirían para operar nunha contorna posfordista.

 Neste mundo posfordista, o poder asociativo —a forza dos sindicatos cunha afiliación masiva e unha gran solidariedade— substituiría o poder estrutural que os traballadores tiñan outrora, alterando as cadeas de montaxe. Mais, a diferenza do século XX, hoxe non hai unha única industria dominante, como a automotriz ou a téxtil.

"Debemos afrontar o feito de que a esquerda puxo as súas esperanzas en políticas industriais vinculadas á competencia entre grandes potencias, que poden non ser capaces de proporcionar empregos a longo prazo."

 Silver identificou oportunidades para o movemento obreiro no século XXI en sectores como o transporte, os semicondutores, os servizos á produción, a educación e os servizos persoais. O transporte é a excepción máis obvia á regra en termos da perda de poder estrutural, xa que os traballadores aínda poden perturbar as economías con folgas. A industria dos semicondutores é fundamental debido á súa intersección coa política industrial e a seguridade nacional, como o exemplifica a Lei CHIPS, que ten como obxectivo impulsar a produción nacional e reducir a dependencia das cadeas de subministración estranxeiras.

 No sector de servizos, onde hoxe opera a maior parte da clase traballadora global do Norte Global, a man de obra ten a oportunidade de avanzar. Algúns servizos de produción poden ser externalizados, creando probabelmente unha nova clase traballadora dixital no sur de Asia, pero os sectores vulnerábeis a campañas como Xustiza para os conserxes non poden simplemente recolocarse. A educación, como se viu en movementos como o Sindicato de Mestres de Chicago e a onda de folgas de traballadores de 2018-19, tamén logrou avances reais, malia que aínda queda traballo por facer. Os servizos persoais, aínda que aparentemente difíciles de organizar debido á súa natureza dispersa, tamén viron éxitos, como os avances logrados polos traballadores de Starbucks, aínda que seguen existindo enormes desafíos debido á gran cantidade de localizacións.

Máis aló da nostalxia industrial

 Desde que Silver describiu as posibilidades inherentes a estes sectores, producíronse varios avances económicos notábeis. Prestouse maior atención aos traballadores da saúde, o que non sorprende, dado o seu papel esencial na reprodución social, do mesmo xeito que os traballadores da educación. Estes postos de traballo non se poden subcontratar, e non é casualidade que a defunta Jane McAlevey dese prioridade á organización tanto na educación como na atención da saúde.

 Outro gran avance foi o auxe da economía informal. Coa súa natureza dispersa, a súa evasión da regulación e a súa retórica empresarial, pode parecer un sector pouco probábel para a organización laboral. Con todo, os traballadores informais organizaron importantes protestas en todo o mundo. Estas protestas, que en gran medida involucran o que Jamie Woodcock e Mark Graham chaman traballo informal “xeograficamente vinculado” (como o transporte compartido e a entrega a domicilio, distintos do traballo informal en liña), demostraron ter potencial. Estes traballadores poden coordinarse en varios países e mesmo identificar novos puntos de estrangulamento, como a paralización dos aeroportos, o que ofrece novas vías para o internacionalismo laboral.

 Por último, a loxística converteuse no elemento vital do capitalismo moderno, abarcando todo, desde o transporte transoceánico até os centros de distribución para comerciantes polo miúdo como Amazon e Walmart. Este sector está cheo de puntos de estrangulamento e a súa forza laboral é nova e racialmente diversa. Aínda que os esforzos de organización en loxística foron un foco nos círculos laborais durante anos, houbo vitorias importantes recentemente, como o acordo con UPS e o progreso na organización de Amazon e Walmart. A folga dos estibadores da Costa Leste foi unha poderosa demostración da importancia do sector para o público. Dada a lonxitude e a complexidade das cadeas de subministración globais, a loxística tamén presenta oportunidades para a cooperación laboral internacional.

 Estes exemplos mostran que aínda hai moitas oportunidades para que os traballadores se organicen e amplíen a súa influencia en sectores nos que historicamente os sindicatos tiveron pouca presenza. Confiar no Estado para xerar emprego industrial, especialmente dunha maneira que fomente a competencia entre grandes potencias, é unha estratexia arriscada para os traballadores. Aínda que pode render dividendos a curto prazo, non hai nada que garanta o seu éxito a longo prazo.

 O movemento obreiro tamén debe desempeñar un papel construtivo á hora de abordar a crise climática. Como sinala Dani Rodrik , “un exceso de enerxías renovábeis e produtos ecolóxicos é precisamente o que receitou o médico do clima”. Os movementos obreiros do Norte global deberían presionar os seus gobernos para que utilicen a diplomacia para lograr compromisos e acordos económicos con China, fomentando unha transición verde colaborativa en lugar dunha competitiva, á vez que se protexen algúns postos de traballo.

 Entramos nunha nova era que combina a desigualdade e a distribución ascendente da riqueza propias do neoliberalismo cun intervencionismo estatal cada vez maior. Este intervencionismo móstrase remiso a disciplinar o capital para alcanzar obxectivos económicos e climáticos. A forma en que os movementos obreiros respondan a estas circunstancias determinará a súa viabilidade, así como os seus resultados en cuestións como o cambio climático e a paz global. Dados os desafíos -e o feito de que a defensa da desglobalización é extremadamente esaxerada- o internacionalismo progresista pode ser máis prometedor para o futuro do movemento obreiro que un enfoque nacionalista.

 

[Artigo tirado do sitio web Jacobin, do 21 de outubro de 2024]